Alhoewel we soms als mindere werf beschouwd worden (we zijn hier dan ook al 15 jaar bezig), is dit verre van de waarheid. Naast het baggeren van de rivier komen er steeds ‘kleinere’ werkjes bij. Zo hebben we net een nieuw contract binnengehaald om een private haven en aanmeerplaats aan te leggen voor een petroleum en gas bedrijf (YPF). Dit werk vindt plaats op de rivier, maar vereist een cutter (andere boot dan waar ik mee werk (hopper)). Aangezien er geen cutter op dit project zit, moet er één gestuurd worden. Dit wordt de IBN Battuta, een gloednieuwe cutter. Het wordt zijn eerste werk hier (dus waarschijnlijk veel bezoek van Aalst om alles te testen) en ook veel nieuw volk. Dus er komen een paar nieuwe koppels bij, maar ook nieuwe vrijgezellen. Een hopper kan je vergelijken met een varende stofzuiger die al het materiaal opslaat in het beun (holte) van het schip en het later dumpt door de bodemdeuren te openen en alles uit het schip te laten stromen. Een cutter is meestal niet varend en blijft langere tijd op dezelfde plaats werken. Er is geen beun, dus alles wat opgezogen wordt, wordt meteen door leidingen geperst naar een stort dat op een afstand ligt. Voor meer uitleg omtrent het verschil kan je beter eens googelen, want moeilijk om dit alles in 3 zinnen uit te leggen. Aangezien zo’n cutter meer ervaring vraagt dan een hopper, zal de meest ervaren uitvoerder hier in Argentinië die cutter krijgen. Wat wil zeggen dat er één uitvoerder minder op de rivier zal werken, maar het aantal boten op de rivier blijft nog steeds hetzelfde ...
Momenteel zijn er 5 schepen actief op de rivier (Sanderus, James Ensor, Capitan Nuñez, Niña en Francesco di Giorgio). We zijn in het totaal met 4 uitvoerders, maar er is altijd 1 iemand in verlof. En nu zal er dus ook 1 uitvoerder voor die cutter zijn. Wat betekent dat we vanaf nu met 2 uitvoerders verantwoordelijk zijn voor 5 schepen. Ik was al eens een maand uitvoerder van 2 schepen, maar sinds kort zijn het er dus 3 (Sanderus, James Ensor, Francesco di Giorgio). Ik ben dus uitvoerder van 14% van de hoppervloot van Jan De Nul. Jammer genoeg is mijn loon ook niet evenredig met de omzet van die vloot :)!
De Francesco di Giorgio is anders dan de andere 2 schepen die ik heb, omdat die veel moderner is. De Sanderus was al in 1969 gebouwd en de James Ensor in 1979. De Francesco is pas van de band gerold in 2003, met alle nieuwe en moderne snufjes aanwezig. Het is een heus verschil om hiermee te werken. Alles wordt gemeten en alles werkt (meestal) perfect. Het heeft ook een toffe infrastructuur. Zo zie je hier een paar foto’s. De bar is ook de max. ’s Avonds wordt er dan ook soms menig pintjes gedronken. Echt leuk om de bemanning wat beter te leren kennen!
Veel tijd voor andere dingen blijft er niet over als verantwoordelijke voor 3 schepen. De telefoon staat niet stil. Je moet je hoofd er altijd goed bijhouden, niet eenvoudig met zo’n WK dat momenteel bezig is. Ook zaterdag en zondag zijn niet echt rustdagen. Ik ben meestal wel thuis, maar de werkpc staat altijd aan en de telefoon blijft ook op die dagen rinkelen. Niet altijd even makkelijk, want als je telefoon krijgt moet je meteen mee zijn met de zaak en weten welk schip waar zit en wat er aan het gebeuren is. Maar we laten het niet om in het weekend leuke dingen te blijven doen, om toch maar even de zinnen te verzetten. Nog 3 weken werken en dan is het ook voor ons weer vakantie (7/07 tot 28/07). Even de telefoon langs de kant leggen, zal dan wel deugd doen. HET AFTELLEN KAN BEGINNEN !!!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten